Goesting in het nieuwe ondernemen

Al 27 jaar zit ik in het bedrijfsleven, waarvan twee derde als ondernemer. En ik vond ondernemen nog nooit zo boeiend als vandaag. We leven niet in een tijdperk van verandering, maar beleven een verandering van tijdperk. Innovatieve technieken, digitale ontwikkelingen en veeleisende klanten stellen ons voortdurend voor uitdagingen. Wat we nodig hebben om mee te kunnen? Een open geest, een flexibele instelling en véél inlevingsvermogen.

(Deze blog werd gepubliceerd als column in Business Vlaanderen in maart 2017)

Klaar voor de toekomst

Succesformules uit het verleden zijn geen garantie meer voor de toekomst, zoveel is zeker. Ik zie hoe starters en jonge ondernemingen zich positief laten opmerken. Maar ik zie ook veel gevestigde waarden met een mooi palmares wanhopig zoeken naar hun plaats in het veranderde economische weefsel. Moeten zij zich laten ontmoedigen omdat ze hun leeftijd tegenhebben? Uiteraard niet. Met de nodige expertise kunnen ze hun bedrijf klaarstomen voor een toekomst in de nieuwe economie. De ‘goesting’ om die stap te zetten, moet er natuurlijk wel zijn.

Wie is de nieuwe consument?

Weten waar het in de nieuwe economie om draait, is de eerste stap voor wie toekomstgericht wil ondernemen. De eerste ‘goesting’ die er dan ook moet zijn, is om de nieuwe consument te observeren en écht te leren kennen. Alleen zo kom je tot de juiste inzichten voor je eigen business. Alleen zo kun je je bedrijf van binnenuit veranderen. Want alles begint bij je klant. Dat is niet veranderd.

Je bedrijfshorizon verruimen

De tweede ‘goesting’ die er moet zijn, is om met de resultaten van je analyse concreet aan de slag te gaan. In een werkgroep, raad van advies of denktank. Er samen naar streven om de tunnelvisie te doorbreken, tot effectieve vernieuwing te komen en je bedrijf zo future-proof te maken. En neen, dat is niet alleen iets voor grote ondernemingen. Ook kmo’s kunnen inzichten halen uit brainstorms met (externe) experts. Dat werkt horizonverruimend. Het laat je toe om nieuwe mogelijkheden te zien en nieuwe kansen te benutten.

Iedereen meekrijgen

En dan is het de kunst om iedereen ‘goesting’ te geven in de verandering. Ik ben ervan overtuigd dat een nieuwe weg alleen succesvol kan zijn als je je medewerkers bij de vernieuwing betrekt. Want ook al is dit een tijd van automatisering en digitalisering, het menselijke aspect wordt almaar belangrijker. Klanten verwachten toewijding. Ze willen centraal staan en oplossingen krijgen die hun verwachtingen overtreffen. En wie anders dan je medewerkers kunnen daarvoor zorgen? In mijn ervaring kun je hen het best van bij de start een rol geven in je vernieuwingsproces. Laat hen meedenken. Want een topidee komt niet noodzakelijk van de top van je bedrijf.

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak