De kip met de gouden eieren

Het onderwijs in Vlaanderen is een kip waar best veel vlees aan zit. Ondanks onze daling in de ranking tijdens het jongste PISA-onderzoek blijft ons onderwijssysteem tot de topklasse binnen de OESO-landen behoren. Onze kip stilt dus onze honger naar kennis en kunde, maar ze legt helaas (nog) geen gouden eieren. Daarvoor ligt er te weinig krachtvoer op de uitloopweides … De oplossing? Meer bedrijfsstages integreren in het onderwijs.

Uit het juiste hout gesneden

Als zaakvoerder krijg ik regelmatig sollicitatiebrieven van enthousiaste studenten die graag stage in ons bedrijf willen lopen. Het doet me altijd veel plezier om te lezen hoe gemotiveerd ‘de jeugd van tegenwoordig’ wel is. Want laat me dat misverstand uit de wereld helpen: onze jongeren zijn wel degelijk uit het juiste hout gesneden.

Binnen onze groep hanteren we een filosofie die kansen biedt aan iedereen die ze wil grijpen, en die mensen aanmoedigt om het beste uit zichzelf te halen. Daarom geven we jaarlijks een aantal stagiairs de kans om ervaring in het bedrijfsleven op te doen. Onze aanpak? We streven naar een win-winsituatie waarbij we het takenpakket van de student zo goed mogelijk laten aansluiten bij zijn opdracht of opleiding. Zo wordt de stage voor alle betrokken partijen een succes: de stagiair leert veel bij en krijgt de kans om te proeven van het vak en wij hebben tijdelijke versterking voor ons team.

Maar even terug naar die kip die vooralsnog geen gouden eieren legt … Meer stages integreren in de opleiding van de ondernemers en werknemers van morgen, dat zou wonderen doen! Want ik merk vaak dat onze stagiairs een goede theoretische kennis hebben, maar dat ze minder scoren op zelfredzaamheid, attitude en probleemoplossend denken. Zaken die je moeilijker binnen een traditioneel onderwijskader kunt leren.

Cake met zeven eieren

Een vergelijking om te verduidelijken: onze studenten leren in theorie hoe ze een heerlijke cake moeten bakken en welke ingrediënten ze daarvoor nodig hebben, maar zijn vaak compleet verloren wanneer er maar zeven eieren voorradig zijn in plaats van acht zoals het recept voorschrijft. Tijdens een stage leren leerlingen en studenten om out of the box te denken en een gepaste oplossing te zoeken voor een probleem. Kortom: ze ontdekken dat je met die zeven eieren misschien niet de cake kunt bakken waarvoor je het recept hebt, maar wel hoe je het recept kunt aanpassen zodat je wel een lekkere cake als resultaat hebt.

De juiste m/v voor de job

Niet alleen onze studenten zouden profiteren van meer stages, ook ondernemers zouden er voordeel uit halen. Want een stage biedt hun de mogelijkheid om gericht hun team uit te breiden met sterke en gedreven krachten. Als ze energie en tijd – en dus ook geld – investeren in hun stagiairs en hun kwaliteitsvolle stageplaatsen aanbieden, vinden ze misschien wel hun volgende toegewijde werknemer. Een gouden ei dat voldoet aan hun selectiecriteria en die de waarden en normen van hun bedrijf al kent. Zonder een zwaar en duur rekruteringsproces en een lange inwerkperiode. Vandaar mijn oproep aan collega-ondernemers: stel uw weides open en laat onze studenten naar hartenlust scharrelen!

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak