Meer omzet onder je kerstboom

Feeërieke verlichting brandt in etalages en voortuinen, kerstliedjes weerklinken in de straten en recepten voor feestelijke maaltijden worden voluit gedeeld op sociale media … Je kunt er niet omheen: de feestdagen komen eraan. Een periode die in deze kille en onpersoonlijke tijden van digitalisering en automatisering meer dan ooit mensen samenbrengt en normen en waarden opnieuw in balans krijgt. Voor particulieren zijn de feestdagen hét moment om cadeaus te kopen om anderen te verrassen, te ontroeren of blij te maken. Voor ondernemers is het dé gelegenheid om hun verkoop te boosten en zichzelf meer omzet onder de kerstboom te schenken.

Tonen wie je bent

Ik denk in deze periode vaak aan Ebenezer Scrooge, het vrekkige hoofdpersonage uit A Christmas Carol van Charles Dickens. Scrooge is een geldwisselaar met maar één doel: nog meer winst maken. En met winst willen maken is natuurlijk niets mis, want een ondernemer moet kunnen groeien. Maar zijn strategie kende maar één instrument om dat te bereiken: besparen. Investeren in marketing, klantenbeleving of branding was niet aan Ebenezer besteed. Een aanpak waar je beter geen voorbeeld aan neemt. Want vandaag overtuig je klanten door te tonen wie je bent en wat je voor hen kunt betekenen.

Nu nog actie ondernemen

Ook al is de race naar het einde van het jaar al ingezet en woedt de strijd om de klant volop: het is nooit te laat om initiatieven te nemen en je (potentiële) klanten met momentmarketing te verrassen. Want veel mensen wachten tot het laatste moment om hun aankopen te doen. Het loont dus zeker om nu nog in actie te komen. Ik geef je graag vijf tips om je verkoop tijdens de eindejaarsperiode te stimuleren.

1. Inspireer je klanten

Een cadeautje voor iemand kopen of een verlanglijstje maken is niet altijd gemakkelijk. Geef daarom je klanten ideeën en reik ze creativiteit aan om originele geschenken bij jou te kopen of jouw producten op hun kerstlijstje te zetten. Maak gebruik van alle mogelijke online- en offline­communicatiekanalen om je aanbod in de kijker te plaatsen. Verzorg je communicatie en verleid je klant. Dat zal niet alleen het aantal impulsaankopen doen toenemen, maar ook je klanten helpen met een moeilijke taak.

2. Verwen je klanten

Als klanten iets bij jou kopen, beloon hen dan met een kortingscode of een kleine attentie. Zo creëer je een dubbele winst voor hen. Want ze maken iemand blij én houden er zelf nog iets aan over. Bovendien zullen ze zich gerespecteerd voelen en een incentive hebben om volgende keer opnieuw iets bij jou te kopen. De ultieme klantenbinding! En vergeet vooral niet om in te zetten op persoonlijk contact. Begroet je klanten als ze bij je binnenstappen, en neem de tijd om hen te helpen en advies te geven. Vermijd zeker te lange wachtrijen aan de kassa, want die nodigen niet uit om te kopen.

3. Haal drempels weg

Wil je dat klanten bij jou kopen? Dan moet je het hen zo eenvoudig mogelijk maken en hen zoveel mogelijk zekerheid bieden. Dat doe je door drempels weg te halen. Vergemakkelijk bijvoorbeeld de omwisseling of terugzending van cadeaus. Of zet een echte kerstman voor de deur als publiekstrekker. Dat werkt uitnodigend en zorgt ervoor dat klanten sneller bij jou naar binnen komen.

4. Zorg voor een leuke verpakking

De fun van een cadeautje geven of krijgen begint met de verpakking. Speel je daar met een mooie, leuke of exclusieve verpakking op in? Dan krijgt zelfs het kleinste geschenk een grote uitstraling. Verreken desnoods de meerprijs van je verpakking in de prijs van je product, maar heb aandacht voor je verpakking. Want het oog wil ook wat!

5. Prikkel de zintuigen

Serveer je klanten een warme, gezellige sfeer. Die kerstman voor de deur doet wonderen. Maar ook in je zaak moet de eindejaarsgezelligheid heersen. Zorg ervoor dat het lekker ruikt in je winkel. Het is wetenschappelijk bewezen dat geuren invloed hebben op het koopgedrag. Serveer een lekkere borrel en een klein hapje. Dat geeft je klanten niet alleen een fijn gevoel, het houdt hen ook langer in je winkel.

Ik wens je een mooie omzet tijdens de eindejaarsperiode … maar vooral ook tevreden klanten die in 2018 terugkeren voor nieuwe aankopen door de fijne inspanningen die je geleverd hebt.

Prettige feestdagen!

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak