Vier uitdagingen voor elk groeibedrijf

Sales, structuur, hr en finance. Dat zijn voor mij de vier pijlers waarrond groeibedrijven moeten werken. Begin dit jaar ging ik de nieuwe professionele uitdaging aan om zelfstandige ondernemers en kmo’s te begeleiden en coachen in hun groei. Een vijftal maanden later merk ik dat alle soorten groeiperikelen terug te brengen zijn tot een van deze vier bouwstenen. In mijn branding als businessconsultant en -coach heb ik ze dan ook duidelijk geïntegreerd.

Test uw pijlers

Weet u of elk van deze vier pijlers binnen uw bedrijf even stevig is? Ik geef u in deze blog alvast een eerste manier om te testen waar de werkpunten liggen in uw groei.

Staat u voor een groeifase? Wilt u gerichter groeien met uw onderneming? Of kunt u uw groei moeilijk managen? Stel uzelf dan deze vragen en hou per pijler bij hoeveel keer u met ‘nee’ antwoordt:

Sales:

  • Is uw omzet de voorbije vijf jaar gestegen?
  • Staan uw verkopers 100 procent achter uw bedrijf en dragen ze uw bedrijfscultuur uit?
  • Weet u of uw klanten echt tevreden zijn over uw aanbod en service?
  • Kent u uw concurrenten en weet u of ze een bedreiging vormen voor uw bedrijf?
  • Weet u welke nieuwe ontwikkelingen eraan komen in uw sector en bent u hierop voorbereid?

Organisatie & structuur:

  • Is uw workflow zo efficiënt mogelijk opgebouwd?
  • Is uw bedrijfsstructuur meegegroeid met uw bedrijf?
  • Zit er voldoende systematiek en automatisering in uw processen?
  • Beschikt u over instrumenten om uw evolutie te meten?
  • Bent u enkele weken misbaar in uw bedrijf zonder de goede werking in het gedrang te brengen?

Human resources:

  • Zijn uw medewerkers gemotiveerd?
  • Beschikken uw medewerkers over de juiste competenties en soft skills?
  • Kunnen uw medewerkers de groei van uw bedrijf volgen?
  • Investeert u in talentontwikkeling en nieuwe vaardigheden bij uw medewerkers?
  • Hebt u een duidelijke strategie rond rekrutering en aanwervingen?

Finance:

  • Hebt u voldoende marge op uw producten/diensten?
  • Kunt u investeren in de groei van uw bedrijf zonder uw financiën onder druk te zetten?
  • Is uw bedrijf financieel gezond?
  • Hebt u al eens kritisch bekeken of u kosten kunt besparen?
  • Bent u er zeker van dat u op de meest rendabele manier werkt?

Binnen welke pijler hebt u het vaakst ‘nee’ geantwoord? Maak van deze pijler uw prioriteit! Pak niet alle probleempunten tegelijkertijd aan: groeien gebeurt het best stapsgewijs. Niet in onvoorspelbare sprongen die leiden tot grote pieken, maar ook diepe dalen.

Het belang van een frisse blik

Ik heb al tal van bedrijven geadviseerd en gecoacht in hun groei. Vaak merk ik bij de start dat ze bovenal een frisse blik op hun onderneming nodig hebben. Zelf zijn ze vergroeid met de werkwijze die ze in de loop der jaren op poten hebben gezet. En zodra hun bedrijf begint te groeien, komen er systematisch problemen bovendrijven. Om die groeiperikelen toekomstgericht aan te pakken en hun manier van werken te vernieuwen, hebben ze een objectieve kijk nodig. Met respect voor het DNA van hun bedrijf, dat spreekt voor zich.

Met oog voor de toekomst

Voor mij is de begeleiding van groeibedrijven een prachtige uitdaging. Een manier om mijn ervaring en expertise in te zetten en van daaruit een bedrijf in zijn groei te ondersteunen. Altijd met een blik op de toekomst. Want als ik één ding heb geleerd uit mijn ondernemerschap binnen de snel evoluerende automobielsector, dan is het wel dat je beter een stap te vroeg bent met de toepassing van nieuwe ontwikkelingen dan een stap te laat.

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak