De kracht en de zwakte van succesverhalen
Succesverhalen van ondernemers. Ze kunnen inspireren en hoop geven. Maar ze kunnen ook ontmoedigen.
Sales, structuur, hr en finance. Dat zijn voor mij de vier pijlers waarrond groeibedrijven moeten werken. Begin dit jaar ging ik de nieuwe professionele uitdaging aan om zelfstandige ondernemers en kmo’s te begeleiden en coachen in hun groei. Een vijftal maanden later merk ik dat alle soorten groeiperikelen terug te brengen zijn tot een van deze vier bouwstenen. In mijn branding als businessconsultant en -coach heb ik ze dan ook duidelijk geïntegreerd.
Weet u of elk van deze vier pijlers binnen uw bedrijf even stevig is? Ik geef u in deze blog alvast een eerste manier om te testen waar de werkpunten liggen in uw groei.
Staat u voor een groeifase? Wilt u gerichter groeien met uw onderneming? Of kunt u uw groei moeilijk managen? Stel uzelf dan deze vragen en hou per pijler bij hoeveel keer u met ‘nee’ antwoordt:
Binnen welke pijler hebt u het vaakst ‘nee’ geantwoord? Maak van deze pijler uw prioriteit! Pak niet alle probleempunten tegelijkertijd aan: groeien gebeurt het best stapsgewijs. Niet in onvoorspelbare sprongen die leiden tot grote pieken, maar ook diepe dalen.
Ik heb al tal van bedrijven geadviseerd en gecoacht in hun groei. Vaak merk ik bij de start dat ze bovenal een frisse blik op hun onderneming nodig hebben. Zelf zijn ze vergroeid met de werkwijze die ze in de loop der jaren op poten hebben gezet. En zodra hun bedrijf begint te groeien, komen er systematisch problemen bovendrijven. Om die groeiperikelen toekomstgericht aan te pakken en hun manier van werken te vernieuwen, hebben ze een objectieve kijk nodig. Met respect voor het DNA van hun bedrijf, dat spreekt voor zich.
Voor mij is de begeleiding van groeibedrijven een prachtige uitdaging. Een manier om mijn ervaring en expertise in te zetten en van daaruit een bedrijf in zijn groei te ondersteunen. Altijd met een blik op de toekomst. Want als ik één ding heb geleerd uit mijn ondernemerschap binnen de snel evoluerende automobielsector, dan is het wel dat je beter een stap te vroeg bent met de toepassing van nieuwe ontwikkelingen dan een stap te laat.