Een MBA in mvo

Afgelopen weekend had ik een geanimeerd gesprek over het belang van ons onderwijs voor het ondernemerslandschap in Vlaanderen. En dat deed me terugdenken aan de beginjaren van mijn eigen schoolcarrière. Die trip down memory lane bracht me bij een gebeurtenis die ik helemaal vergeten was en die – achteraf bekeken – de kernelementen van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) bevatte.

Even terug in de tijd …

Om ons de beginselen van economisch denken bij te brengen, kregen wij in het laatste jaar van het lager onderwijs een project opgelegd waarbij we een product moesten maken of kopen om dat dan vervolgens met winst te verkopen. De meerderheid van de klas zette de kunstenaar in zichzelf aan het werk. Zij verkochten artistieke meesterwerkjes van eigen hand.

Maar mijn klasgenoten Johan en Roel gingen voor een zoeter idee. Ze kochten snoepjes in het naburige winkeltje om die met een kleine winstmarge te verkopen tijdens de speeltijd. Johan verkocht zijn snoepjes aan iedereen met kooplust. Hij had zijn waren mooi uitgestald op een bankje, de zakjes proper in de vuilnisbak gegooid en hij verwelkomde elke klant met een brede glimlach. Roel daarentegen reserveerde zijn voorraad voor Mireille, op wie hij stiekem verliefd was. Andere klanten werden vakkundig genegeerd of met veel vertoon weggestuurd. Om zijn stoere imago kracht bij te zetten, had hij de zakjes waarin het snoep zat, op de grond gegooid. Je m‘en fous … weet je wel.

Toen Mireille de volgende dag ziek was, zat Roel natuurlijk met een gigantisch probleem. Want plots had hij geen afnemers meer. Niet alleen had hij zijn potentiële klanten afgeschrikt met zijn houding, hij had de omgeving waarvan zijn business deel uitmaakte niet gerespecteerd. Kortom: hij had niet maatschappelijk verantwoord ondernomen.

Het juiste evenwicht

De kern van het verhaal? Ondernemen maakt een integraal deel uit van de samenleving waarin we leven. Bedrijven moeten daarom op een maatschappelijk verantwoorde manier ondernemen. Want alleen zo creëren we een goed ondernemersklimaat voor de huidige generatie én de generatie die na ons komt. We moeten weg van de mantra dat het economische aspect van ondernemen doorslaggevend moet zijn. Neen, de keuze om duurzaam te ondernemen, met respect voor alles en iedereen in de maatschappij, moet centraal staan. Profit, planet and people in perfect harmony! Daar moeten we voluit voor gaan.

Win-win

Zetten bedrijven in op mvo? Dan realiseren ze een meerwaarde voor zichzelf én voor de samenleving. Duurzame bedrijfsactiviteiten genereren winst én voegen waarde toe aan onze maatschappij. Winst, werkgelegenheid en koopkracht zijn nauw met elkaar verbonden en vormen samen de motor van de economie en onze samenleving. Daarom hebben ondernemers wat mij betreft de morele plicht om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Met onze groep willen we alvast het voorbeeld geven en een voortrekkersrol spelen, want maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen is de brandstof voor de welvaart van morgen. Ik doe daarom dan ook een warme oproep aan alle ondernemers om actief hun steentje bij te dragen en vandaag nog te starten met duurzaam ondernemerschap.

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak