Een externe kritische blik op de toekomst van uw bedrijf

Weet u welke vraag ik de laatste tijd het vaakst krijg? Of ik een momentje heb voor een open babbel over ondernemen in 2016. En die vraag komt niet van mensen die overwegen om te kiezen voor een zelfstandig bestaan, of bedrijfsleiders die kampen met groeipijnen. Integendeel. Die vraag komt van gevestigde ondernemers met een mooi palmares. Want in deze tijden biedt het ondernemerschap niet alleen uitdagingen voor start-ups en groeibedrijven, maar ook – en meer dan ooit – voor kmo’s met een succesvol verleden.

Nieuwe economische realiteit

De reden? De markten, behoeften en verwachtingen van consumenten zijn in een razendsnel tempo veranderd – en ze veranderen nog altijd. De beproefde recepten blijken plots niet meer toereikend. Almaar meer kmo’s stellen vast dat ze te lang operationeel en te weinig strategisch hebben gewerkt. Daardoor hebben ze de wijzigingen op de markt en de shift in klantenverwachtingen niet zien aankomen. Of ze hebben niet op tijd geanticipeerd op de nieuwe economische realiteit. Het gevolg? Een stroef lopende business en een dalende omzet.

Back in full force

Bekijk het even zo: hun bedrijf is een goed onderhouden kwaliteitswagen die vlot topprestaties levert op de zacht kronkelende wegen waarop hij altijd resultaten heeft geboekt. Het probleem? De zacht kronkelende wegen zijn nu autosnelwegen met vier rijvakken, expreswegen met viaducten of offroadparcours geworden. Hun kwaliteitswagen is niet aangepast aan die omstandigheden. Hij rijdt nog wel, maar wordt voorbijgeflitst door bolides, hybrides en terreinwagens. Moeten deze ondernemers zich een nieuwe wagen aanschaffen? Helemaal niet! Met de expertise van een goede garagist, een aangepaste rijstijl, een stel nieuwe banden en misschien wat extra paardenkracht zijn ze snel back in full force en racen ze als vanouds over de ondernemerspaden.

Externe expertise

Zit u met uw onderneming op een dood spoor? Of weet u even niet meer hoe u de schwung weer in uw bedrijf moet krijgen? Kies dan voor externe expertise en laat u bijstaan door iemand die naar u luistert, u begrijpt en u het juiste advies geeft. Een businessconsultant bijvoorbeeld of een collega-ondernemer die een klankbord voor u wil zijn. Als het maar iemand is die vanaf een afstand naar uw zaak kijkt en kritisch met u meedenkt.

Uw weerstand overwinnen

De stap zetten naar externe expertise is soms groot. Toegeven dat u hulp nodig hebt, is niet altijd gemakkelijk. Want gaat die expert of collega uw problematiek wel begrijpen? Is een blik van buitenaf echt noodzakelijk? Wel, ik ben ervan overtuigd dat een klankbord of een coach een grote meerwaarde heeft voor u én voor uw onderneming. Als hij of zij maar kritisch durft te zijn en de blik richt op de toekomst. Wat kan efficiënter? Wat kan beter? Welke mogelijkheden zijn er nog?

Mijn motto? Ondernemen doet u niet alleen!

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak