De aanhouder wint

Het leven zoals het is: de supermarkt. Vorige week zag ik een mama met haar – naar ik schat – vijfjarige kleuter en een overvolle winkelwagen aanschuiven aan de kassa. De rij met ongeduldige klanten was bijzonder lang en er zat heel weinig beweging in. Toen ik net mijn boodschappen achter het beurtbalkje had gestapeld, was ik getuige van een mooi en ingenieus stukje hard selling. “Mama, mag ik een snoepje? – “Neen.” – “Waarom niet?” – “Omdat ik het zeg.” – “Maar ik wil zo graag een snoepje.” – “Dat weet ik, maar ik heb neen gezegd.” – “Maar ik heb nog nooit een snoepje gehad.” – “O jawel.” – “Maar ik wil nu een snoepje.” – “Schatje, houd er nu over op.” – “Waarom krijg ik nu geen snoepje?” …

Je kunt al wel raden hoe dit verhaal is afgelopen. Op de parking liep de kleuter triomfantelijk te genieten van een snoepje. De les die je uit dit verhaal kunt trekken (naast: ga nooit met een kleuter naar een supermarkt want dat kost je geld :-))? De aanhouder wint. Die scène in de supermarkt maakte voor mij nog maar eens iets duidelijk: doorbijten en volhouden, dat loont!

Markant detail

Vorige donderdag nam ik deel aan een paneldebat georganiseerd door Jong Markant Limburg. Samen met drie andere vrouwelijke ondernemers – Kim Vandenplas (Libra Services), Kim Hardy (Mamzel) en Widukind Stockmans (Studio Pieter Stockmans) – mocht ik vertellen over het ondernemerschap en alle aspecten die daarbij komen kijken. De sprekers verschilden op vrijwel alle vlakken van elkaar – karakter, opleiding, ervaring, achtergrond, motivatie, visie – maar één markant detail hadden we gemeenschappelijk. Allemaal hadden we professionele tegenslagen overwonnen door ook in uiterst moeilijke situaties door te zetten. En vergis je niet: ondernemen is een synoniem voor vallen en opstaan. De kunst bestaat erin om telkens weer overeind te krabbelen. When the going gets tough, the tough get going, in de woorden van Billy Ocean.

De man met de hamer

Iedereen die een geslaagde carrière wil uitbouwen, moet over een gezonde dosis doorzettingsvermogen beschikken. Welke renner wint een superklassieker? Diegene die doorbijt en volhoudt wanneer het moment van de man met de hamer aanbreekt. Het is misschien een cliché, maar eentje met waarde: succes bereik je door inzicht, hard werk en volharding. En dat geldt voor iedereen. Van de bedrijfsleider die groei nastreeft, over de werknemer die wil klimmen op de carrièreladder, tot de student die een diploma aan de muur wil hangen. Houd vol en je loopt net als die vijfjarige kleuter binnenkort trots en genietend over de parking van jouw bedrijf of school. Ik wens je alvast veel succes … en een flinke dosis doorzettingsvermogen natuurlijk!

Foto: Razziphoto 2014

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak