Aanpak

Businessexpertise met een praktische aanpak

Een strategische en rendabele groei is pas mogelijk als een bedrijf intensief werkt op drie niveaus en in vier domeinen. Daarom ontwikkelde ik de Reflectie-methodiek: ik benader uw uitdagingen dan ook op het niveau van uw bedrijf, uw sector én de steeds evoluerende maatschappij. De ideale grondlaag om van daaruit uw business te challengen. En zo het verschil te maken. Voor u, uw team én uw klanten.

Meedenken op drie niveau's

Bovenstaande vier fundamenten vormen de kern van mijn methodiek, die ik heb uitgewerkt volgens het Reflectie-methodiek. Daarbij zoom ik in op drie niveaus, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Bedrijfs- of organisatieniveau

De concrete uitdaging waarvoor u bij mij aanklopt, vormt het vertrekpunt van mijn begeleiding. Van daaruit kijken we verder. Naar sales en marketing, human resources, organisatie en structuur, en financieel beleid. Die stemmen we onderbouwd op elkaar af om uw afdelingen zo optimaal mogelijk te laten samenwerken en te groeien in performantie en wendbaarheid; essentiële verschilmakers in een snel veranderende bedrijfswereld.

Sectorniveau

Uiteraard kijken we verder dan uw bedrijf zelf. Uw succes is immers ook afhankelijk van de evoluties in uw sector. Wat speelt er in de sector? Waar liggen er kansen of uitdagingen? Hoe gaan we om met sectortrends als consolidatie en automatisatie? Welke rol wilt u daarin opnemen? Op basis van grondig marktonderzoek en de inkijk in uw bedrijf bepalen we de te volgen koers.

Maatschappelijk niveau

Duurzaamheid, een toenemende vergrijzing, compacter wonen, AI, … Het zijn maar enkele maatschappelijke tendensen die ook een impact hebben op uw bedrijf of organisatie. Daarom hou ik als business-strateeg of medebestuurder altijd rekening met de maatschappelijke context. Ik vertaal uw uitdagingen naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.

In een tijd dat consumptiepatronen snel veranderen, zijn strategische visie en wendbaarheid inzake sales en marketing een conditio sine qua non.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Welke rol ik ook opneem binnen uw bedrijf, deze vier domeinen vormen de basis van mijn aanpak:

Verkoop is de motor van uw onderneming. Zonder klanten kan uw bedrijf niet groeien. Daarom kijken we samen naar uw omzet, winstgevendheid verkoopprocessen, uw sales-KPI’s, uw opportuniteiten binnen nieuwe markten, uw prospectieplan, de kracht van uw salesteam en de klantentevredenheid. Ik beschouw sales en een klantgerichte aanpak als cruciale factoren binnen een bedrijf om gezond en solide te kunnen groeien.

In uw organisatiestructuur draait alles om goede fundamenten. Hoe sneller u als bedrijf investeert in een stevige structuur, hoe gemakkelijker u nadien groeit. Ik denk samen met u ecosystemen en processen uit om gericht aan uw organisatiestructuur te werken, toekomstgericht duurzame partnerships op te zetten, en de kansen tot nieuwe samenwerkingsvormen te benutten die de verandering in het economische weefsel biedt. Meten is daarbij steeds weten. Zo kunt u bijsturen vanuit een gepaste monitoring waarbij automatisatie en digitalisatie cruciaal zijn.
Een goed geolied team is van belang in elke organisatie. We bekijken samen hoe we het welzijn en de productiviteit van uw medewerkers kunnen optimaliseren, zodat ze een echte meerwaarde vormen voor uw onderneming en actief bijdragen tot uw groei. In welke functie floreren uw medewerkers? Zijn er voldoende doorgroeimogelijkheden? Hoe kunt u hen motiveren? En hoe stelt u uw team optimaal samen? Samen brengen we uw menselijk kapitaal in kaart én zetten we alle neuzen in dezelfde richting. Op kruissnelheid richting de toekomst.

Uw financiën vormen de levenslijn van uw bedrijf. Groeien kunt u alleen met de juiste financiële middelen en een doordacht financieel plan. Daarom (her)formuleren we samen KPI’s, bekijken we uw kosten- en inkomstenstructuur en analyseren we uw groeimogelijkheden.

Een aangepast dashboard met de cruciale financiële informatie is een dagelijks instrument voor een gezonde financiële bedrijfsvoering.

Bedrijf

De concrete uitdaging waarvoor u bij mij aanklopt, vormt het vertrekpunt van mijn begeleiding. Ik zoom in op het pijnpunt binnen een bepaald domein, en trek dat vervolgens open naar andere domeinen en afdelingen in uw bedrijf. Want in een onderneming is alles met elkaar verbonden.

Sector

In mijn aanpak stem ik sales en marketing, human resources, organisatie en structuur, en financieel beleid op elkaar af en laat ik uw afdelingen zo optimaal mogelijk samenwerken. Ik benchmark uw bedrijf in een sectoriële context en hou rekening met de rol die u in uw sector wilt spelen.

Maatschappij

Een bedrijf moet vandaag ook maatschappelijk relevant zijn én blijven, en aandacht hebben voor de tendensen. Daarom hou ik als businessstrateeg in mijn begeleiding en advies altijd rekening met de maatschappelijke context. Ik vertaal uw uitdagingen naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wilt u meer weten over mijn aanpak? Of wilt u mij als expert aan boord halen?

Testimonials

Nano Capital DDK

Ons bedrijf hecht waarde aan samenwerking, kwaliteit en diversiteit, en Hilde’s leiderschap heeft ons geholpen om onze diverse talenten effectief te laten samenwerken. Haar toewijding aan procesoptimalisatie en haar streven naar een topdienstverlening heeft aanzienlijke impact gehad op ons bedrijf en onze klanten.

Stijn Germeys – BLM vzw

“Als sociaal economie bedrijf zijn wij zeer verheugd dat Hilde haar functie als voorzitter van de Raad van Bestuur met passie uitdraagt. Dankzij haar jarenlange expertise als onderneemster kunnen wij bogen op haar strategisch en visionair talent en is zij voor mij de ideale sparringpartner om BLM nog sterker en beter maken”

Bart Dessent – Falcon

Hilde Peerlings, voorzitter van de Raad van Bestuur, speelt een belangrijke rol in het ondersteunen van ons managementteam. Haar ervaring en betrokkenheid dragen bij aan het opbouwen van een solide organisatiestructuur die de basis vormt voor ons succes.

Namens ons team wil ik mijn waardering uitspreken voor Hilde’s voortdurende inzet en leiderschap.

Tom Heylen – LGTB

“Zoals vele ondernemers, stoten wij als eigenaar-managers van een familiebedrijf, vaak op dilemma’s. Overheen een zeer breed spectrum aan domeinen, gaande van strategie tot verkoop tot personeel tot M&A, is Hilde steeds een klankbord van goudwaarde. De passie en kennis van zake waarmee zij haar mandaat binnen de RvA opneemt, hebben ons bedrijf naar een hoger niveau getild de afgelopen jaren.”

Joris Peumans – Prato Groep

“Hilde is wat ze noemen een straffe madam ! Ze weet binnen een raad van bestuur perfect (en als onafhankelijke) het evenwicht te bewaken tussen alle aandeelhouders en dat in het belang van de vennootschap. Deze uitgebalanceerde governance combineert ze met zeer goede dossierkennis, een vleugje commerce en op een grondige juridische kennisbasis.”