Gedaan met de komkommers

Een werkvergadering in Brussel maakte het vorige week voor mij heel duidelijk: het zomerreces zit er ontegensprekelijk op. Twee maanden lang had ik maar 40 minuten nodig om onze hoofdstad te bereiken. Een ware luxe! Sinds kort is het weer gezellig (of niet) aanschuiven geblazen, om meter voor meter op je eindbestemming te geraken. De tijd van de komkommers is voorbij, de snoozemodus mag uit … want het is eind augustus en weer tijd voor actie in het bedrijfsleven!

Bedrijven volgen traditioneel de cyclus van een boekhoudkundig kalenderjaar, en dat is vanuit zakelijk perspectief eigenlijk opmerkelijk. De golfbeweging van hun business heeft namelijk meer overeenkomsten met een schooljaar. Na een rustige zomerperiode begint in september een belangrijke tweede fase – een nieuwe start – voor veel ondernemingen.

Tweede zit?

Van januari tot juni zit er veel dynamiek in het bedrijfsleven. Ondernemers brengen hun strategie in de praktijk. Bezoeken netwerkevenementen. En nemen doelgerichte acties om klanten van hun expertise en kwaliteit te overtuigen. Kortom: de bedrijven draaien op volle toeren. Dan volgt er een moment van genoegdoening – of teleurstelling – wanneer de halfjaarlijkse cijfers bekend raken. Het sein om het gekozen pad te blijven bewandelen, of een nieuwe weg in te slaan. Wat het resultaat ook is, in de zomermaanden valt de activiteit in de meeste sectoren stil. Het gevolg? In geval van tweede zit moeten bedrijfsleiders wat geduld oefenen. Het goede nieuws? Het is de ideale periode om te reflecteren, te analyseren, de strategie aan te passen en het najaar voor te bereiden.

Bij de les

De start van een nieuw schooljaar valt samen met een heropleving van de economische bedrijvigheid. Ondernemers hebben hun huiswerk voor het najaar gemaakt. Ze zijn bij de les en staan klaar met doordachte strategische beslissingen en initiatieven voor marketing en profilering. Zo willen ze hun cijfers een boost te geven. Ik vind het een heerlijke periode, gekenmerkt door volharding en gedrevenheid. En ik kijk alvast uit naar het eerste belsignaal van het nieuwe (ondernemers)jaar. Veel succes!

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak