De gladde autoverkoper is niet meer

Hoe sterk leeft bij u nog het cliché van de gladde autoverkoper? De man (zo wil het cliché) die gladde praatjes verkoopt en eigenlijk niet te vertrouwen is? Toegegeven, clichés ontstaan niet zomaar. Lange tijd werden verkopers van wagens onlosmakelijk geassocieerd met welbespraakte heren die u allerlei opties probeerden aan te smeren of u een tweedehandswagen wilden verkopen die niet meer in al te beste staat was. En hoewel het cliché niet meer van deze tijd is, werken we er in onze groep nog elke dag aan om het de wereld uit te helpen.

Wij kozen voor commerciële raadgevers in plaats van verkopers. En dat is geen holle functietitel, maar een accurate omschrijving van de job. Empathisch vermogen is vandaag doorslaggevend in onze aanwervings- en evaluatieprocedure. Onze commerciële raadgevers moeten zich kunnen inleven in de klant. Waarvoor gebruikt hij zijn auto? Hoeveel kilometer rijdt hij per jaar? Hecht hij belang aan sportiviteit, comfort, zuinigheid …? We tonen hem de modellen die écht bij hem en zijn situatie passen en adviseren over de juiste opties en accessoires.

Onze commerciële raadgevers zijn helpers geworden. Ze verkopen niet uit eigenbelang, maar vanuit het belang van de klant. Daarom geven ze ook veel bijkomend advies. Over fiscaliteit, verbruik, uitstoot, verkeerstaks, BIV, financiering of leasing, verzekering, onderhoud … Hun takenpakket is aanzienlijk uitgebreid in vergelijking met enkele decennia geleden.

En eigenlijk ben ik blij dat ik in deze tijd een salesteam kan aansturen. Als ik dat een twintigtal jaar geleden had moeten doen, had ik er zeker niet zoveel voldoening uit gehaald. Nu is er een duidelijk streefdoel: tevreden klanten. Natuurlijk zijn de omzetcijfers belangrijk – een bedrijf moet rendabel zijn om aan zijn verplichtingen te voldoen en te kunnen groeien – maar ze zijn niet meer zaligmakend. De klanten zijn de motor geworden.

Het houdt ons als bedrijf ook scherp om in te spelen op nieuwe verwachtingspatronen bij klanten. Beleving wint aan belang. Onze showrooms zijn vandaag belevingsruimten rond onze merken. En onze commerciële raadgevers hebben hierin een essentiële functie. Zij verkopen dan ook op een totaal andere manier dan vroeger. Ik vind het een uitdaging om hier dagelijks aan te werken en via opleidingen en coaching medewerkers naar een hoger niveau te tillen. Het is ongetwijfeld een van de meest fascinerende aspecten van mijn job. Gelukkig maar dat gladde autoverkopers verleden tijd zijn. Nu het cliché nog!

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak