5 redenen waarom een raad met externe adviseurs of bestuurders een goed idee is

Als businessconsultant en ervaren ondernemer word ik vaak gevraagd om in raden te zetelen. Zo’n vraag doet mij elke keer weer deugd. Het is fijn om vast te stellen dat veel ondernemers ervan overtuigd zijn dat een raad met externe adviseurs of bestuurders hen kan helpen bij de strategische groei van hun kmo.

Helaas denkt (nog) niet elke ondernemer er zo over. Ik merk dat er vooral in kleinere kmo’s weerstand is. Het meest gehoorde argument? Een raad van advies of raad van bestuur zou onbetaalbaar zijn en alleen grote bedrijven zouden er rendement uit halen. Een foute veronderstelling die ik graag wil weerleggen. Want een board is van goudwaarde voor elke kmo. En wel om deze vijf redenen:

1. Je wordt verplicht om strategisch na te denken

Een fout die veel ondernemers maken als de zaken goed gaan? Ze besteden al hun tijd en energie aan operationele taken. Want de klanten moeten worden bediend, zodat ze tevreden blijven. De offerteaanvragen stromen binnen, dus waarom zouden ze zich bezighouden met hun strategie?

Het antwoord op die vraag wordt pijnlijk duidelijk als er onverwacht een kalmere periode aanbreekt. Dan moeten ze plots zonder plan van aanpak een oplossing bedenken en met een strategie komen.

Een adviesraad komt op regelmatige basis samen en verplicht je zo om voortdurend met je strategie bezig te zijn. Zo weet je altijd welke richting je uitgaat. En dat is essentieel om je bestemming te bereiken.

2. Je krijgt toegang tot veel expertise

Als ondernemer moet je kennis hebben van de uiteenlopendste zaken om van je bedrijf een succes te maken. Je kunt natuurlijk niet álles weten. Daarom is het belangrijk om je te omringen met experts.

Een raad van advies is een flexibele oplossing. Je hoeft zelf geen uren te verliezen om uit te zoeken welke beslissingen je moet nemen in domeinen waarin je niet sterk bent. Je doet gewoon een beroep op de specialisten in je raad. Heb je behoefte aan specifieke expertise? Dan nodig je een gastlid met die expertise uit. Of je vraagt de leden van je raad of ze iemand kennen. Zo ben je zeker van de beste oplossing én heb je zelf meer tijd voor je corebusiness.

3. Je hebt een kritisch klankbord

Je bent gedreven en het heilige vuur van je vak brandt in je. En dat vuur heb je nodig om het te maken. Maar het is ook een valkuil. Want in al je enthousiasme ga je misschien overhaast of blind te werk.

Ondernemen met buikgevoel is goed. Maar ondernemen met buikgevoel én een doordacht plan van aanpak is beter. Een board is het perfecte klankbord om je ideeën en ambities af te toetsen en vervolgens doelgericht en met veel zin voor realisme je plannen te verwezenlijken. Op termijn kun je zo evolueren naar nog meer professionalisering met een raad van bestuur.

4. Je krijgt oplossingen op maat

Leden van een adviesraad zijn experts in hun domein, maar voelen ook een grote betrokkenheid bij je bedrijf. Ze bouwen een relatie met je op, en houden in hun advies rekening met je ondernemersprofiel en bedrijfsfilosofie. Leg je hen een specifiek probleem voor? Dan krijg je een oplossing die helemaal op maat is van je bedrijf en vanuit verschillende invalshoeken is bekeken.

5. Je kunt rekenen op een onbetaalbaar netwerk

Als je iemand vraagt om in je raad te zetelen, dan krijg je meer dan de expertise van één persoon. Adviseurs of bestuurders van raden zijn meestal ervaren experts met een groot netwerk. Een netwerk dat ze zullen aanspreken als dat jou kan helpen. En omgekeerd: als er iemand in hun netwerk op zoek is naar de dienstverlening of de producten die jij aanbiedt, dan zullen ze je zeker aanbevelen.

Kortom: een raad van advies kan je kmo op meerdere manieren een boost geven. Het is bovendien de perfecte aanloop naar een professionele en efficiënte raad van bestuur. Daarover vertel ik in een volgende blog graag meer.

Neem gerust contact met mij op als je meer wilt weten over de werking van raden van advies en raden van bestuur. Met beide heb ik jarenlange ervaring die ik met jou kan delen.

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak