Solidair ondernemen voor een betere toekomst

De vreselijke gebeurtenissen van vorige maand hebben me doen nadenken over de vraag hoe ver solidariteit en ondernemerschap eigenlijk uit elkaar liggen … Als ondernemers willen we maatschappelijk verantwoord en sociaal-economisch ondernemen. Daarbij streven we naar een duurzame economie en hebben we oog voor het ecologische aspect van ondernemen. Dat is lovenswaardig en we moeten het blijven aanmoedigen. Maar ondernemingen hebben ook de verantwoordelijkheid om bij te dragen tot de solidariteit in de samenleving waarvan ze actief deel uitmaken.

Hartverwarmende initiatieven

En we zijn op de goede weg. Het doet me plezier om te zien hoe bedrijven de afgelopen weken met veel enthousiasme de initiatieven van particulieren en organisaties hebben ondersteund en hun naam aan goede doelen hebben verbonden. De stuurgroep van UNIZO Vrouwelijke Ondernemers gaf al haar ambassadrices de opdracht om een sociaal project op te zetten in 2016. Maar er zijn nog zoveel meer voorbeelden: Rode Neuzenweek, Music for Life, Kom op tegen Kanker, Akindo, Cucina … zoveel hartverwarmende solidariteitsacties die mensen uit verschillende culturen en met verschillende achtergronden dichter bij elkaar brengen. Een signaal van grote verbondenheid tussen nationaliteiten, generaties, particulieren, bedrijven en non-profitorganisaties.

De ingeslagen weg verder bewandelen

Die verbondenheid is het maatschappelijke equivalent van een realiteit die bedrijven al lang kennen. Werknemers van verschillende leeftijden, origines en religies, met uiteenlopende opleidingsniveaus, moedertalen, waarden en normen werken er elke dag samen om een gemeenschappelijk doel te bereiken en klanten de beste producten en diensten te bieden. En die lijn moeten we doortrekken in onze keuze om bewust solidair te ondernemen!

Samen solidair ondernemen

Bewust solidair ondernemen: ik zie er alleen maar voordelen in. We reiken de hand aan behoeftigen, creëren meer welzijn en een gevoel van samenhorigheid én stimuleren de economie. Mensen komen met creatieve ideeën en die creativiteit is de motor van onze samenleving. Bovendien zijn veel initiatieven een duwtje in de rug van de lokale middenstand die de steun goed kan gebruiken.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat het de taak is van elke ondernemer om na te denken over de bijdrage die hij kan leveren aan een meer solidaire samenleving. De grootte van die bijdrage is ondergeschikt. Want vele kleine inspanningen kunnen samen een grote impact hebben!

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak