E-mailwaanzin?

Een doordeweekse ochtend. U bent net aangekomen op kantoor, start uw pc op en wandelt naar het koffieapparaat voor uw dagelijkse portie start-me-up. U neemt een stevige slok en wandelt gezwind terug naar uw plaats. U kijkt naar uw scherm en … twijfelt. Zou u het wel doen? Zou u wel klikken op dat knopje dat de deur opent voor die potentiële professionele sluipmoordenaar? Zijn codenaam? Inbox. Zijn karakteristieken? Overvol, kleurrijk (allemaal markeringen) en dreigend (prioriteit hoog!). Herkenbaar? Dan bent u het slachtoffer van e-mailitis … en misschien ook wel van een scheefgelopen communicatie.

Quota halen voor een bonus?

E-mail is een prachtige uitvinding en een nuttig communicatiemiddel met een ontegensprekelijke meerwaarde voor het ondernemerschap. Het gevaar? E-mailitis: de gewoonte om voor werkelijk alles een e-mail te sturen. Want e-mail is nu eenmaal een gemakkelijke en ‘luie’ vorm van communicatie. Het gevolg? We sturen e-mails alsof we een quotum moeten halen om onze bonus op het einde van de maand veilig te stellen. We hanteren enthousiast de verzendknop en staan daarbij niet altijd stil bij noodzaak of inhoud. Het gevolg? Onze inboxen puilen uit en onze boodschappen bereiken niet altijd hun doel. Misschien biedt een Bent u wel zeker dat u deze e-mail wil versturen en niet wil bellen of langsgaan?-pop-up bij elke mail een oplossing. Al valt daarover natuurlijk te discussiëren :-).

Ken uw collega’s

Het meest bizarre gegeven? We sturen e-mails – ook met inhoud die geen trackrecord vereist – naar collega’s die een paar meter verderop zitten. Is een face-to-facegesprek dan onze grootste nachtmerrie? Er zijn mensen die een jarenlange e-mailrelatie hebben met een collega die in het bureau ernaast werkt. Zonder een gezicht op die persoon te kunnen kleven. Een beetje vreemd, niet? Een suggestie? Loop eens langs bij de collega die u wil mailen en geef of vraag de nodige informatie in real time. In deze tijden waarin we als gekken diëten en fitnessen om in vorm te blijven, is dat een driedubbele win! Want u leert uw collega’s (beter) kennen, u vermindert het e-mailverkeer én u stuwt uw stappenteller de hoogte in.

Een goed netwerk

Ondernemers besteden heel veel tijd aan netwerken. En netwerkevents staan gelijk aan face-to-facecommunicatie. Dat vinden we normaal. Stel u voor dat u op zo’n event netwerkt via e-mail. Dat zou een hilarisch en vooral muisstil tafereel zijn – op de irritante plings na. Allemaal mensen met de iPhone in de hand die hun elevatorpitch naar elkaar sturen. Een mooi In de Gloria-moment. Maar eigenlijk is dat precies wat we doen wanneer we voor het minste naar collega’s of bazen mailen. We vergeten dat zij een belangrijk deel van ons netwerk uitmaken. En dat persoonlijk contact vaak efficiënter is dan digitale communicatie.

Mag ik eindigen met een klein slotpleidooi, zonder een moraliserende en/of ouderwetse indruk te wekken? Laten we onze communicatiemiddelen weer meer afstemmen op onze doelgroep en onze doelstelling … en zo onze professionele vreugde en successen vergroten. Laat me zeker weten hoe het loopt!

Deel dit bericht:

Ook interessant:

Benieuwd wat Hilde Peerlings nog meer te bieden heeft?

Aanbod

Media

Blog

Aanpak