GROEP DELORGE-PEERLINGS VOERDE SHIFT GREEN-CAMPAGNE
Een garage runnen is voor zaakvoerder Hilde Peerlings van de Limburgse Groep Delorge-Peerlings meer dan auto’s verkopen. “In een tijd dat ons wagenpark zowel fiscaal als omwille van ilieuredenen onder vuur komt te liggen, is het belangrijk om klanten te helpen bij de keuze van de wagen die qua budget en rijbehoeften het best bij hen past”, zo luidt het. “In vele gevallen kunnen wij een milieu- en dus ook fiscaal gunstig alternatief aanbieden. De ogelijkheden wat ‘groene’ wagens betreft, zijn immers ruimer dan de meeste klanten momenteel denken. Bovendien zijn velen bereid om milieuvriendelijk te rijden. Dat blijkt uit onze enquête die we in het najaar van 2014 hielden bij 1.800 autobestuurders.”
Geert Vander Linden
Na een carrière in de internationale wereld van financiën en verzekeringen startte Hilde Peerlings in oktober 2005 met een eerste VW en Audi garage in Lommel. Eerst als onafhankelijke garagehouder en later als erkend dealer. “Ik was er verantwoordelijk voor alle afdelingen binnen de garage”, zegt Hilde Peerlings. “Ik deed er bij aanvang zowel de verkoop als de receptie en de boekhouding en stuurde ook de werkplaats en het magazijn aan. Dit bleek later dan ook de perfecte leerschool bij het opzetten en managen van nieuwe garages.”
Overnames
Begin 2009 nam Peerlings een VW en Audi garage in Overpelt over en dat jaar volgden een Skoda concessie in Lommel en een carrosseriebedrijf in Peer. In 2012 fuseerde de onderneming met de groep Delorge die met VW en Audi actief was in Sint-Truiden en Borgloon en werd ook de VW en Audi vestiging in Hasselt overgenomen. Vorig jaar kregen zowel VW als Audi langs de Herckenrodesingel in Hasselt elk hun eigen nieuwbouw met een kelderverdieping, een gelijkvloers en nog twee verdiepingen. In de VW garage werd een bandencentrale geïncorporeerd waar de seizoensgerichte bandenwissels worden gecentraliseerd.
“In de VW vestiging hebben we alle algemene diensten van de groep Delorge-Peerlings ondergebracht. Zowel het management als de boekhouding, HR, het bestelbureau en de verantwoordelijken van het wagenparkbeheer hebben er hun kantoor. Alle diensten die rechtstreeks in relatie staan met de klant, blijven in de diverse afdelingen verankerd.” In december 2014 nam de groep nog een VW en Skoda garage over in Herk-de-stad en sinds 2015 is de groep ook officieel dealer van Seat. Dit merk zal mee geïntegreerd worden in de werking van meerdere vestigingen. Peerlings wil de onderneming in de toekomst nog doen groeien. “Dat kan uiteraard door overnames, maar we mikken zeker nog op intrinsieke groei.”
Verhuur en leasing “Wij verkopen voor 70% wagens aan zelfstandigen en kmo’s. De overige 30% wordt verkocht aan particulieren.
Naast de zuivere verkoop en het onderhoud van wagens, kunnen klanten bij ons ook terecht voor financiering, leasing, belettering, ombouw en inrichting van bedrijfswagens, wagenparkbeheer en verhuur. We zijn echter geen typisch verhuurbedrijf. Wel willen we klanten die bijvoorbeeld een eerste wagen hebben aangekocht en een tweede auto slechts tijdens een beperkte periode in het jaar nodig hebben, gedurende die periode voorthelpen via het verhuren van een auto.”
Dit is maar één van de voorbeelden waaruit moet blijken dat de groep Delorge-Peerlings niet alleen geïnteresseerd is in de klassieke garagetaken, namelijk verkoop en onderhoud. “In een tijd dat de wagen zowel fiscaal als op vlak van milieu geviseerd wordt, willen we samen met de klant op zoek gaan naar een voertuig dat het best bij zijn budget en rijbehoeften past. Daarbij is een diepgaande behoefteanalyse van kapitaal belang. Gebruikt de klant zijn wagen uitsluitend of vooral voor stadsverkeer of voor de autostrade? Hoeveel kilometers rijdt hij per jaar? Rijdt hij voor professionele doeleinden of voor privé? Het antwoord op deze vragen leidt ons naar de meest geschikte wagen. Onze verkopers worden opgeleid om de klanten optimaal te informeren over de vele milieuvriendelijke mogelijkheden. Klanten denken bij de term ‘milieuvriendelijke wagen’ nog te vaak uitsluitend aan een elektrische wagen of een bolide op aardgas, terwijl er veel meer zuinige wagens op de markt zijn die weinig CO2 uitstoten. De hybride is vaak een gepast alternatief.”
In het najaar van 2014 voerde de groep Delorge-Peerlings een informatiecampagne onder het motto Shift Green. Bedoeling was chauffeurs bewust te maken van de mogelijkheden inzake groen rijden. “Binnen de automobielsector zijn we op deze manier een pionier”, zegt Hilde Peerlings. “Wij zijn uitstekend geplaatst om mensen het milieuvriendelijkste alternatief voor te stellen in functie van hun rijgedrag. Zo dragen ook wij als garagehouder onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.”
In het kader van de Shift Green-campagne voerde de groep Delorge-Peerlings in september 2014 een grootscheepse enquête waaraan 1.800 mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar deelnamen. Zij gaven een inkijk in hun rijgedrag en hun kennis van duurzame mobiliteit. Uit de resultaten blijkt dat 18% van de respondenten momenteel al rijdt met een groene wagen. In het merendeel van de gevallen (plusminus 17%) gaat het om een wagen die minder dan 100 g/kg CO2 uitstoot. Minder dan 1% rijdt met een hybride wagen of een op elektriciteit of aardgas. “De groene ‘believers’ kiezen vooral (59%) voor een dergelijke wagen om minder CO2 uit te stoten en zo het milieu te sparen. Maar ook het financiële aspect speelt een belangrijke rol. ‘Groene’ chauffeurs waarderen het lagere verbruik (55%) en het feit dat ze minder belastingen betalen (44%). Andere argumenten, zoals het positieve imago (14%), de lage onderhoudskosten (14%), het mooie design (9%) en de lagere lawaaihinder (8%) zijn minder doorslaggevend in de beslissing.”
“De toekomst voor de milieuvriendelijke wagen oogt rooskleurig. Of moeten we groenkleurig zeggen? De groep die op dit moment nog niet groen rijdt, staat namelijk duidelijk open voor milieuvriendelijke alternatieven. Uit onze enquête blijkt dat chauffeurs er meer dan ooit klaar voor zijn. Immers, 90% van de ondervraagden geeft aan ooit groen te willen rijden. Zij beseffen dat een groene wagen qua design, opslagruimte en acceleratievermogen niet moet onderdoen voor de rest van het wagenpark. Slechts een harde kern van 2% houdt vast aan zijn huidige rijgewoonten.” Uit de enquête blijkt ook nog dat één op drie vreest dat de aankoopprijs van een milieuvriendelijke wagen aanzienlijk (33%) hoger ligt. 32% veronderstelt dat de actieradius te beperkt is en dat je de batterij van een elektrische wagen om de 50 à 100 km moet opladen. 29% ten slotte is van oordeel dat het gamma milieuvriendelijke wagens te beperkt is. “Dit strookt echter niet met de realiteit”, zegt Hilde Peerlings. “De lichtjes hogere aankoopprijs verdien je in een vingerknip terug omdat je minder belastingen betaalt. Bovendien ligt de actieradius hoger dan algemeen gedacht en de grotere merken bieden intussen heel wat verschillende modellen aan. Wel is er voor de overheid nog een taak weggelegd, want autobestuurders ervaren namelijk dat het aantal oplaadpunten voor elektrische wagens en wagens op aardgas momenteel nog te beperkt is. Omdat deze enquête toch wel verrassende resultaten heeft opgeleverd, willen we het initiatief in 2015 herhalen. Zo kunnen we zien of er enige evolutie is.”
Hilde Peerlings heeft intussen haar ‘masterplan’ voor de volgende jaren klaar. “Zo was de komst van Seat een belangrijke versterking voor de groep. Bovendien biedt het voor de groep meer zekerheid door een betere spreiding van merken en types. We hebben immers de jongste jaren gemerkt dat de particuliere automarkt enigszins afneemt, maar dat de markt van bedrijfswagens daarentegen weer wat aanwakkert. Door die spreiding creëren we een economische buffer die zorgt voor meer stabiliteit in de onderneming.”
“In onze betrachting om onze klanten net die wagen aan te bieden die bij hun budget en rijbehoeften past, kan Seat met zijn diverse types een belangrijke rol spelen. Nu we zowel Volkswagen als Audi, Skoda en Seat verdelen, zullen we ongetwijfeld elk type autobestuurder van de meest geschikte wagen kunnen voorzien; van premiumwagens tot budgetvriendelijke voertuigen. Maatwerk dus. Niet alleen voor particulieren, maar zeker ook voor ondernemingen, die trouwens de overgrote meerderheid van ons cliënteel uitmaken. Wij bieden immers de keuze uit poolwagens, wagens voor vertegenwoordigers, zaakvoerders van kmo’s en directieleden van multinationals. Interessant is ook dat wij hun wagenpark kunnen beheren, iets wat voor vele bedrijven sowieso geen kerntaak is en vaak als lastig ervaren wordt.”
“Volgend jaar willen we ook de vestiging in Sint-Truiden verbouwen tot een exclusieve Audi garage, net zoals in Hasselt. Het jaar nadien staat de uitbreiding van onze vestiging in Lommel op het programma. Daar gaat het om een exclusieve Audi garage en daarnaast een gebouw voor de overige merken. Naast deze investeringen is nog onze jaarlijkse investering van zo’n 200.000 euro in werkplaatsuitrusting en IT. Dit laatste wordt almaar belangrijker. Zo willen we in onze werkplaatsen binnenkort ook met iPads gaan werken. Bedoeling is om een snelle, performante service te bieden aan onze klanten. Zo evolueren wij naar een digitale service op maat.”
“Bij het runnen van tien vestigingen is het belangrijk om elke dag opnieuw de vinger aan de pols te houden. Je kan immers wel verfrissende ideeën hebben en willen investeren, maar je moet er uiteindelijk voor zorgen dat het geheel rendabel is. Daarbij zijn financieel, people- en prestatiemanagement van bijzonder groot belang. Elke nieuwe werknemer krijgt in eerste instantie een in-house opleiding. Samen met de opleiding bij de invoerder en eventueel nog externe opleidingen in bijvoorbeeld klachtenbehandeling, moet dit ervoor zorgen dat onze medewerkers een optimale service verlenen aan de klant. Bovendien krijgt elke nieuwkomer bij ons een peter of meter mee, bij wie hij terecht kan voor een antwoord op praktische vragen.”
Dat de groep Delorge-Peerlings bij het runnen van haar diverse garages ruimer denkt dan alleen maar aan de verkoop van wagens, blijkt ook uit de investeringen in energiezuinige gebouwen. Zo zijn de twee nieuwe vestigingen in Hasselt passiefgebouwen, met dus bijzonder lage kosten voor verwarming, elektriciteit en verlichting. Heel recent – tijdens de kerstperiode – nam Hilde Peerlings nog het initiatief om de lichten in de showrooms van de Groep DelorgePeerlings te doven en symbolisch slechts één groene lamp te laten branden. “Als bedrijven energie sparen, moeten anderen de stekker niet uittrekken”, zo luidde haar filosofie. De symbolische daad van Limburgs grootste garagegroep ontketende een heuse solidariteitsactie. Voka – Kamer van Koophandel Limburg riep bedrijven op om dit groene voorbeeld te volgen. En met succes. Diverse bedrijven doven inmiddels ‘s avonds al hun verlichting in de showroom behalve één enkele groene ledlamp van 10 kWatt.