Delorge-Peerlings
In de Limburgse autodealerwereld is Hilde Peerlings al een tijdje incontournable. Een hyperactieve vrouw met een plan, een visie en een missie:“Alles moet perfect zijn, alles moet onder controle zijn.”
“De autowereld? Dat was altijd een ver-van mijn-bed show. Tot in het jaar 1999 Toen veranderde alles. Mijn broer had een Ford-concessie in Overpelt en had de ambitie om te investeren en verder te groeien. Hij vroeg me mee op de kar te springen. Ik had toen directie ervaring (financieel en commercieel) op zak van tien jaar bij
achtereenvolgens Winterthur Europe en bij Fortis. Ik besloot de overstap te wagen. Gedrevenheid en ambitie hebben altijd diep in mij gezeten.Vijf jaar na de intrede in de autowereld, in 2005 dus, tekenden mijn broer en ik, als vennoten, voor een verdriedubbeling van de omzet in onze Ford-concessie. De financiële sector was verweg. Dankzij mijn ervaring als mede-zaakvoerder in de Ford garage, ontdekte ik dat zowel ondernemen als managen me erg goed lagen.Maar ik wilde er ook graag alleen voor gaan. In 2005 kreeg ik een once in a lifetime kans.
In Lommel stond een oud commercieel pand te koop. Ideaal om een nieuwe autoconcessie in onder te brengen, dacht ik. Ik stapte naar invoerder D’Ieteren ( VW-Audi). Ik heb toen wekenlang aan een goed uitgekiend en professioneel onderbouwd businessplan geschreven. Alle mogelijke aspecten kwamen aan bod: sales, marketing, organisatie, HR, financieel, dienstverlening maar ook een verfrissend geluid op vlak van mobiliteit. In heel het plan moest de klant centraal staan. Een klacht? Die moet binnen de 24 uren behandeld worden. Service? We wilden dag en nacht paraat staan. De rest is een kwestie van visie op korte en op lange termijn, gecombineerd met planning want meten is weten. Cijfermatig wil ik op mijn dashboard alles onder controle hebben. De klant is het epicentrum van ons universum. Over hem of over haar wil ik ook zoveel mogelijk weten zodat ik hun wensen kan helpen invullen. Iedereen die hier werkt weet dat.”
“In 2007, amper twee jaar na de start up in Lommel, was mijn garagebedrijf (autoconcessie) al meteen de top twintig ingedoken van meest klantvriendelijke dealers in België. Een stimulus om altijd beter te doen. In 2008, op Kerstavond aub, kreeg ik een telefoontje met de vraag de VW-Audi concessie in Overpelt over te nemen van
een concullega die me ook vroeg of ik nog verder ambities had in het noorden van Limburg.Het stond een beetje haaks op mijn filosofie,want ik wilde met mijn garage eerder klein en fijn zijn dan log en lomp. Na een grondige analyse overwon ik mijn koudwatervrees, en kwam ik tot het inzicht dat lokale verankering en helikoptervisie 201 echt wel belangrijk zijn.In 2009 was de overname een feit en werd de zaak omgedooptin Peerlings Automotive nv. In 2012 kwam de volgende (grote) doorbraak met de creatie van Groep Delorge-Peerlings, een fusie van onze
activiteiten met die van Delorge (een bestaande dealer) in Hasselt en in Sint-Truiden. Dit gaf me de kans de
consolidatie op gang te brengen en de operationele en strategische leiding van de groep in handen te nemen.
Vandaag tekent de groep Delorge-Peerlings voor zeven vestigingen in Limburg (3 Audi toonzalen, 5 VW, 3 Skoda
en 5 bedrijfsvoertuigen met diverse werkplaatsen, carrosserie en verhuur van wagens) maar ook voor een nieuwe
visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen.Nieuwe overnames,in Limburg of net over de provinciegrens
met Vlaams-Brabant, kunnen opportuniteiten zijn voor de nabije toekomst. Dat past in de globalisatie van de
autosector. ”
EEN ECHTE GENDERWISSEL
“Als ondernemer of als manager, altijd heb ik mijn principes. Optimisme uitstralen is een plicht. Ondernemen doe je lang niet alleen voor jezelf maar met anderen, ongeacht hun niveau. Je wil anderen, die niet in een comfortzone willen werken, kansen geven om zichzelf te ontplooien. Kansen komen er altijd maar je moet ze grijpen. Alle vrouwen van mijn generatie hebben moeten vechten voor erkenning, en ze hebben het ook gemaakt. Bewijs:uit een recente bevraging van de netwerkorganisatie Markant vzw is gebleken dat liefst 72 procent van de zelfstandig ondernemende vrouwen, een masterdiploma of meer op zak hebben.Van een nieuw fenomeen of van een genderwissel gesproken. Vrouwen zijn in het bedrijfsleven nog altijd in de minderheid. Ze duwen vaak op de rem uit twijfel of onzekerheid. Jammer want de hele samenleving heeft baat bij een evenwichtige mix op alle niveaus van het bedrijfsleven.
Mannen en vrouwen hebben een verschillende aanpak, leggen andere accenten en zijn net daardoor heel complementair. 1 + 1 is wat mij betreft 3. Jonge dames van nu moeten beseffen dat ze kansen krijgen. Er is op dat vlak enorm veel veranderd. Ik herinner
me nog precies toen ik bij Winterthur begon. Ik was 23 en pas afgestudeerd. We schrijven 1990. Een directeur zei me: “Weet u, jonge dame, we hebben nog nooit vrouwen aan het werk gezet in onze buitendiensten. U zal de eerste zijn.” Ik gooide me op mijn nieuwe job met dubbel zoveel goesting om mezelf te bewijzen,
resultaatsgericht en hard werkend.”
“Vandaag ben ik zaakvoerder,maar ik heb voordien letterlijk alle jobs gedaan: receptioniste, verkoop van nieuwe
wagens of van tweedehandswagens, marketing acties, chef van de werkplaats, magazijnier, planning, de financiën, relaties met klanten, boekhouding. Die ervaring is goud waard. Ik ken van elke job alle aspecten, ze moeten me niets wijsmaken. Nu run ik de zaak mede dankzij een topkader, een middenkader en finaal ook dankzij elke medewerker aan boord.Wie hier werkt, heeft een ambassadeursrol, binnen maar ook buiten het bedrijf. Het menselijk kapitaal blijft altijd cruciaal, ongeacht de sector. Voor de lange termijn strategie reken ik mee op een raad van advies. Intern wil ik elke dag opnieuw alle parameters in kaart brengen zodat ik weet waar en hoe het schip vaart. Mijn ultieme drive? Puur winstbejag of geld zijn lang niet mijn belangrijkste aandrijfmotoren. Als zaakvoerder haal ik nog altijd het meest voldoening uit mijn sociale roeping. Inhouse maar ook daarbuiten. Ik vind het belangrijk
om op een aantal fora of op symposia te getuigen over wat ondernemerschap is en wat het zo boeiend maakt of ik schrijf ook blogs op mijn website.Groeien betekent ook groeipijnen. Zegt men. Maar je kan dat ook anders zien.Niet groeien is stilstaan.Wat is er mooier dan van een speedboot eerst een yacht te maken en vervolgens een prachtig cruiseschip? Een organisatie die groter wordt? Geen probleem, als je de medewerkers maar perspectieven biedt om door te groeien. Meer en meer klanten? Zalig toch om te weten wat die klanten écht willen. Een grote structuur? Geen probleem,want het laat je -mits goede controle en overzicht- toe om de kosten beter te beheersen. Streng, maar rechtvaardig.”
“Tijdens het WK in Brazilië volgde ik benieuwd de sportieve prestaties van de Rode Duivels. Ik zag de teamgeest, het vertrouwen en de collegialiteit waarmee je bergen verzet, een coach die zijn spelers vertrouwen geeft en hen perfect aanstuurt, een gedreven ploeg die alle mogelijke obstakels probeert te overwinnen, en spelers die niet altijd zelf willen scoren maar het team voorop zetten. Topsport wordt wel vaker gebruikt als voorbeeld of metafoor voor het bedrijfsleven. Er zijn heel wat parallellen. Doorzetten tot de allerlaatste minuut. Nooit opgeven. Blijven geloven in het resultaat. Ook de teams in onze bedrijven blijven doorgaan tot het doel bereikt
is en de klanten tevreden zijn. Of hoe de Rode Duivels ons inspireren.”