Blog

  • No pain, no gain. Deze uitdrukking uit de sportwereld is ook van toepassing op het ondernemerschap. Want ondernemen is een boeiende reis door een soms ruw landschap met de wetenschap dat u – als alles goed gaat – met groeipijnen geconfronteerd zult worden. Om dat pad te bewandelen hebt u dus een grote dosis moed, doorzettingsvermogen en veel goesting nodig.
    » Lees meer
  • Als businessconsultant en ervaren ondernemer word ik vaak gevraagd om in raden te zetelen. Zo’n vraag doet mij elke keer weer deugd. Het is fijn om vast te stellen dat veel ondernemers ervan overtuigd zijn dat een raad met externe adviseurs of bestuurders hen kan helpen bij de strategische groei van hun kmo.  
    » Lees meer
  • Meer omzet onder je kerstboom
    dinsdag 12 december 2017
    Feeërieke verlichting brandt in etalages en voortuinen, kerstliedjes weerklinken in de straten en recepten voor feestelijke maaltijden worden voluit gedeeld op sociale media … Je kunt er niet omheen: de feestdagen komen eraan. Een periode die in deze kille en onpersoonlijke tijden van digitalisering en automatisering meer dan ooit mensen samenbrengt en normen en waarden opnieuw in balans krijgt. Voor particulieren zijn de feestdagen hét moment om cadeaus te kopen om anderen te verrassen, te ontroeren of blij te maken. Voor ondernemers is het dé gelegenheid om hun verkoop te boosten en zichzelf meer omzet onder de kerstboom te schenken.
    » Lees meer
  • Ondernemen: van b2b en b2c naar h2h
    dinsdag 22 augustus 2017
    Onlangs zag ik een brouwer drank leveren. Een doordeweeks tafereel dat meestal onopgemerkt aan mij voorbijgaat. Maar plots deed het me beseffen hoe sterk onze samenleving veranderd is. Vroeger kwamen alleen de brouwer, de bakker of de melkboer aan huis. Tegenwoordig kun je alles online bestellen en dankzij gps-tracking enkele uren na je bestelling je pakje ontvangen op de plaats waar je op dat moment bent. Dat is slechts één voorbeeld van de evolutie die we doormaken … En het gaat razendsnel. De waarden, normen en verwachtingen van werknemers en consumenten veranderen. Wil je een succesvol bedrijf zijn? Dan is aandacht voor die keerpunten in de maatschappij een must.
    » Lees meer
  • In de schoenen van je klant
    vrijdag 9 juni 2017
    “We waren op onze producten gefocust, nu gaan we op onze klanten focussen.” Die zin van de CEO van Blokker België in Trends deed me toch even fronsen. Nu pas?! Focus op de klant is voor mij een evidentie. Al in 2000 maakte klantenbeleving een essentieel onderdeel uit van mijn aanpak. Als ik grote merken nu pas op de kar zie springen, vind ik dat rijkelijk laat. Want zonder die focus op de klant tel je als merk eigenlijk niet meer mee.
    » Lees meer
  • Goesting in het nieuwe ondernemen
    dinsdag 14 maart 2017
    Al 27 jaar zit ik in het bedrijfsleven, waarvan twee derde als ondernemer. En ik vond ondernemen nog nooit zo boeiend als vandaag. We leven niet in een tijdperk van verandering, maar beleven een verandering van tijdperk. Innovatieve technieken, digitale ontwikkelingen en veeleisende klanten stellen ons voortdurend voor uitdagingen. Wat we nodig hebben om mee te kunnen? Een open geest, een flexibele instelling en véél inlevingsvermogen.
    » Lees meer
  • Een ondernemend 2017 gewenst
    dinsdag 3 januari 2017
    Aan het begin van elk nieuw jaar wensen we elkaar een goede gezondheid, veel geluk en zakelijk succes. Maar dat is natuurlijk geen garantie voor alles wat gaat komen. Want ondernemen staat synoniem voor onverwachte uitdagingen en hindernissen. Ik wens elke ondernemer dan ook de kracht om tegenslagen te overstijgen en om te buigen naar opportuniteiten. We staan er gelukkig niet alleen voor! Laat 2017 een jaar voor en door ondernemers zijn die elkaar helpen en hun krachten bundelen. Ik deel graag mijn verhaal met jullie als bron van inspiratie.
    » Lees meer
  • Weet u welke vraag ik de laatste tijd het vaakst krijg? Of ik een momentje heb voor een open babbel over ondernemen in 2016. En die vraag komt niet van mensen die overwegen om te kiezen voor een zelfstandig bestaan, of bedrijfsleiders die kampen met groeipijnen. Integendeel. Die vraag komt van gevestigde ondernemers met een mooi palmares. Want in deze tijden biedt het ondernemerschap niet alleen uitdagingen voor start-ups en groeibedrijven, maar ook – en meer dan ooit – voor kmo’s met een succesvol verleden.
    » Lees meer
  • Obstakels op uw ondernemerspad
    woensdag 24 februari 2016
    Ik heb het al heel vaak gezegd, maar ik herhaal het hier graag nog een keer: ondernemen is fantastisch! U met hart en ziel inzetten voor uw bedrijf, kansen zien en benutten, risico’s nemen … Het maakt ondernemen heel boeiend. En dat heb ik vorig jaar zeker gemerkt. Want 2015 was voor mij persoonlijk een topjaar. Ik ging nieuwe professionele uitdagingen aan, ontmoette heel interessante mensen en mocht meewerken aan stimulerende projecten en boeiende opdrachten. Kortom: het was een jaar dat me vleugels gaf. 
    » Lees meer
  • De vreselijke gebeurtenissen van vorige maand hebben me doen nadenken over de vraag hoe ver solidariteit en ondernemerschap eigenlijk uit elkaar liggen … Als ondernemers willen we maatschappelijk verantwoord en sociaal-economisch ondernemen. Daarbij streven we naar een duurzame economie en hebben we oog voor het ecologische aspect van ondernemen. Dat is lovenswaardig en we moeten het blijven aanmoedigen. Maar ondernemingen hebben ook de verantwoordelijkheid om bij te dragen tot de solidariteit in de samenleving waarvan ze actief deel uitmaken.
    » Lees meer
  • De laatste tijd heb ik veel boeiende gesprekken met ondernemers, werknemers en politici over twee hete hangijzers in onze huidige samenleving: een langere loopbaan en meer mensen aan het werk. Telkens valt het mij op hoe groot het besef is dat er iets moet gebeuren. De bereidheid tot verandering is groot (de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt even buiten beschouwing gelaten). Maar vaak zijn de hindernissen die overwonnen moeten worden dat ook. Ik ben ervan overtuigd dat de sleutel tot succes ligt in arbeidsvreugde én in een goed evenwicht tussen werk en privé. 
    » Lees meer
  • Business in het digitale tijdperk
    donderdag 27 augustus 2015
    Er is een totaal nieuwe consument ontstaan. Dat stelde ik als bedrijfsleider al vast en nu krijg ik ook de bevestiging van de mensen die ik coach. De nieuwe consument is vooral online actief. Het gevolg? Bedrijven moeten hun marketing aanpassen aan de wensen en verwachtingen van die nieuwe consument. Inzetten op een doelgerichte digitale marketingstrategie om klanten te benaderen, is meer dan ooit belangrijk!
    » Lees meer
  • Sales, structuur, hr en finance. Dat zijn voor mij de vier pijlers waarrond groeibedrijven moeten werken. Begin dit jaar ging ik de nieuwe professionele uitdaging aan om zelfstandige ondernemers en kmo’s te begeleiden en coachen in hun groei. Een vijftal maanden later merk ik dat alle soorten groeiperikelen terug te brengen zijn tot een van deze vier bouwstenen. In mijn branding als businessconsultant en -coach heb ik ze dan ook duidelijk geïntegreerd.
    » Lees meer
  • Blog | Omarm uw groeipijnen
    dinsdag 12 mei 2015
    Een boeiende reis door een soms onherbergzaam landschap. Dat is hoe ik ondernemen zie. En daarvoor is een grote dosis moed en doorzettingsvermogen nodig. Want risico’s en onverwachte gebeurtenissen horen erbij. Meer nog: het zijn net die onvoorspelbare elementen die ondernemen aantrekkelijk maken! Om het vol te houden hebt u vooral ook goesting nodig. Goesting om uw eigen baas te zijn en u elke dag met passie en engagement in te zetten om uw droom te realiseren.
    » Lees meer
  • Blog | Vragen staat vrij
    donderdag 9 april 2015
    U hebt het vast ook al wel eens meegemaakt. U loopt wekenlang zonder veel resultaat te piekeren over de oplossing voor een probleem of de uitwerking van een idee. Omdat de charme van de nacht u toch niet helemaal bekoort en u liever geen acuut slaapgebrek opbouwt, spreekt u met iemand over uw uitdaging. Het resultaat? U hebt binnen de kortste keren een plan van aanpak en een grote dosis inspiratie. Want met twee weet u meer dan alleen! Stel u dan de meerwaarde eens voor die u creëert wanneer u niet met één maar met tientallen klankborden van gedachten wisselt. Een leuk maar praktisch onhaalbaar idee? Integendeel! Het is de basis van het efficiënte en laagdrempelige durftevragen-concept, waar ik vorig jaar voor het eerst van mocht proeven.
    » Lees meer
  • Begin vorige maand koos ik voluit voor een nieuw professioneel hoofdstuk: ik ga als managementconsultant mijn ervaring en expertise delen met collega-ondernemers. Na tien jaar managementfuncties in de verzekeringen en financiën, en vijftien jaar ondernemerschap in de automotive kijk ik ernaar uit om met mijn kennis en motivatie andere zelfstandigen en kmo’s te helpen.
    » Lees meer
  • Olympiade voor autodealers
    donderdag 15 januari 2015
    Eindelijk. Na 365 lange dagen wachten is die heerlijke periode van het autosalon weer aangebroken. Traditioneel hét hoogtepunt van het jaar voor professionele autodealers. Ik geniet met volle teugen van deze hectische maar ook inspirerende tijd. Drie weken bijna onafgebroken in de weer zijn om klanten net dat tikkeltje extra te bieden. Ik vind het fantastisch. Niet omdat ik als workaholic – ontkennen heeft geen zin – mijn hart kan ophalen, maar wel omdat ik meer nog dan anders mag ervaren dat groep Delorge-Peerlings een hechte familie vormt. Iedereen zet een tandje – of twee – bij om goed te presteren op deze Olympische Spelen voor autoverkopers.
    » Lees meer
  • Thank you for shopping here
    dinsdag 6 januari 2015
    Ik maak graag gebruik van deze eerste blog van het nieuwe jaar om u een heel voorspoedig en gelukkig nieuwjaar te wensen. Ik hoop dat 2015 u persoonlijk en professioneel succes zal brengen. Maar voor we het nieuwe jaar met veel enthousiasme aanvatten, blik ik graag nog even terug op de gezellige eindejaarsperiode. December is traditioneel een topmaand voor de middenstand. We gaan met z’n allen naarstig op zoek naar het perfecte cadeau voor vrienden en familie en jagen de omzet van de winkeliers de hoogte in. 
    » Lees meer
  • Jong geleerd
    maandag 15 december 2014
    Ik wil graag even een idee aan u pitchen. Bizidee. Deze ondernemingsplanwedstrijd is een initiatief van de Vlaamse overheid om ondernemerschap in Vlaanderen te stimuleren. De deelnemers kunnen een jaar lang inspirerende workshops en lezingen bijwonen en krijgen tools aangereikt om hun ondernemersdroom te realiseren. Enige voorwaarden? Minstens 18 jaar oud zijn en een krachtig ondernemingsplan hebben. Op dinsdag 16 december overhandig ik de hoofdprijs van 15.000 euro aan de deelnemer met het beste plan. 
    » Lees meer
  • De kip met de gouden eieren
    vrijdag 5 december 2014
    Het onderwijs in Vlaanderen is een kip waar best veel vlees aan zit. Ondanks onze daling in de ranking tijdens het jongste PISA-onderzoek blijft ons onderwijssysteem tot de topklasse binnen de OESO-landen behoren. Onze kip stilt dus onze honger naar kennis en kunde, maar ze legt helaas (nog) geen gouden eieren. Daarvoor ligt er te weinig krachtvoer op de uitloopweides … De oplossing? Meer bedrijfsstages integreren in het onderwijs.
    » Lees meer
  • E-mailwaanzin?
    donderdag 13 november 2014
    Een doordeweekse ochtend. U bent net aangekomen op kantoor, start uw pc op en wandelt naar het koffieapparaat voor uw dagelijkse portie start-me-up. U neemt een stevige slok en wandelt gezwind terug naar uw plaats. U kijkt naar uw scherm en … twijfelt. Zou u het wel doen? Zou u wel klikken op dat knopje dat de deur opent voor die potentiële professionele sluipmoordenaar? Zijn codenaam? Inbox. Zijn karakteristieken? Overvol, kleurrijk (allemaal markeringen) en dreigend (prioriteit hoog!). Herkenbaar? Dan bent u het slachtoffer van e-mailitis … en misschien ook wel van een scheefgelopen communicatie. 
    » Lees meer
  • Een MBA in mvo
    vrijdag 17 oktober 2014
    Afgelopen weekend had ik een geanimeerd gesprek over het belang van ons onderwijs voor het ondernemerslandschap in Vlaanderen. En dat deed me terugdenken aan de beginjaren van mijn eigen schoolcarrière. Die trip down memory lane bracht me bij een gebeurtenis die ik helemaal vergeten was en die – achteraf bekeken – de kernelementen van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) bevatte.
    » Lees meer
  • De aanhouder wint
    vrijdag 26 september 2014
    Het leven zoals het is: de supermarkt. Vorige week zag ik een mama met haar – naar ik schat – vijfjarige kleuter en een overvolle winkelwagen aanschuiven aan de kassa. De rij met ongeduldige klanten was bijzonder lang en er zat heel weinig beweging in. Toen ik net mijn boodschappen achter het beurtbalkje had gestapeld, was ik getuige van een mooi en ingenieus stukje hard selling. “Mama, mag ik een snoepje? – “Neen.” – “Waarom niet?” – “Omdat ik het zeg.” – “Maar ik wil zo graag een snoepje.” – “Dat weet ik, maar ik heb neen gezegd.” – “Maar ik heb nog nooit een snoepje gehad.” – “O jawel.” – “Maar ik wil nu een snoepje.” – “Schatje, houd er nu over op.” – “Waarom krijg ik nu geen snoepje?” …
    » Lees meer
  • Bedrijven in een groen jasje
    vrijdag 5 september 2014
    De huidige samenleving? Om groen van te worden. Letterlijk dan toch, want de afgelopen jaren hebben we ons met z’n allen in het groen gehuld en met ongebreidelde inzet passief gebouwd, gerecycleerd, gesorteerd, energie bespaard, milieunormen gehaald en onze CO2-productie verlaagd. Groen is dé modekleur waarmee we op de catwalks van onze sociale en professionele levens paraderen. We hebben niet alleen groene vingers en een almaar groenere voetafdruk, maar lijken te streven naar full frontal greenity. Dat is lovenswaardig en het moet aangemoedigd worden. Want we hebben een verantwoordelijkheid tegenover diegenen die na ons komen. Elk initiatief, hoe klein dan ook, dat bijdraagt tot een meer ecologische maatschappij, is een stap in de goede richting. Laat de ecologische modeshows dus rustig verdergaan!
    » Lees meer
  • Gedaan met de komkommers
    dinsdag 26 augustus 2014
    Een werkvergadering in Brussel maakte het vorige week voor mij heel duidelijk: het zomerreces zit er ontegensprekelijk op. Twee maanden lang had ik maar 40 minuten nodig om onze hoofdstad te bereiken. Een ware luxe! Sinds kort is het weer gezellig (of niet) aanschuiven geblazen, om meter voor meter op je eindbestemming te geraken. De tijd van de komkommers is voorbij, de snoozemodus mag uit … want het is eind augustus en weer tijd voor actie in het bedrijfsleven!
    » Lees meer
  • Inspiratie bij de Duivels
    vrijdag 4 juli 2014
    Ik geef het toe … ik kijk ook! Het gebeurt zelden dat ik anderhalf uur voor een tv-scherm zit. Mails, rapporten, avondlezingen, vergaderingen en netwerkevents … er is altijd wel iets anders te doen. Maar nu zit zelfs ik gekluisterd aan de televisie om naar het WK te kijken. Natuurlijk is het werk nooit veraf. In de laatste match van onze Duivels tegen de Verenigde Staten zag ik een prachtige metafoor voor het ondernemersleven.
    » Lees meer
  • Heel wat zenuwachtige leerlingen, studenten en ouders wachten deze week op de studieresultaten. Een superspannende tijd na een lange en stresserende examenperiode. Elk jaar in juni herbeleef ik weer een beetje mijn eigen studententijd … ook al is dat ondertussen een hele tijd geleden. De blokperiode, de spanning, de proclamaties … het komt allemaal terug!
    » Lees meer
  • Een jaar in de spotlights
    dinsdag 10 juni 2014
    Het meest opmerkelijke moment van het afgelopen jaar? Van mijn jaar als laureaat van de Livia Award? Neen, niet toen Cynthia Reekmans me mijn prijs overhandigde, want op zo’n moment ben je te overweldigd. En ook niet toen ik te horen kreeg dat ik genomineerd was voor een tweede prijs, de Womed Award van Markant en UNIZO. Wél het moment waarop ik besefte hoe deze ervaring mijn leven heeft verrijkt. Want dat had ik eigenlijk totaal niet verwacht.
    » Lees meer
  • Are you delighted?
    vrijdag 23 mei 2014
    Peilingen, metingen, analyses, polls … ze maken deel uit van mijn dagelijkse routine. Neen, ik ben geen slachtoffer van de verkiezingskoorts die de laatste dagen ongekende hoogten bereikt. Ik heb het over andere cijfertjes: de klantentevredenheidstatistieken. Die waren nog nooit zo belangrijk als vandaag. Ik krijg er de laatste tijd op lezingen en netwerkevents dan ook heel veel vragen over.
    » Lees meer
  • Hoe sterk leeft bij u nog het cliché van de gladde autoverkoper? De man (zo wil het cliché) die gladde praatjes verkoopt en eigenlijk niet te vertrouwen is? Toegegeven, clichés ontstaan niet zomaar. Lange tijd werden verkopers van wagens onlosmakelijk geassocieerd met welbespraakte heren die u allerlei opties probeerden aan te smeren of u een tweedehandswagen wilden verkopen die niet meer in al te beste staat was. En hoewel het cliché niet meer van deze tijd is, werken we er in onze groep nog elke dag aan om het de wereld uit te helpen.
    » Lees meer
  • Succesverhalen van ondernemers. Ze kunnen inspireren en hoop geven. Maar ze kunnen ook ontmoedigen.
    » Lees meer
  • Werknemer als klant en koning
    vrijdag 28 maart 2014
    Gisteren gaf ik op HR Square in Gent een lezing binnen het seminarie Uw medewerkers zijn ook uw klanten: soigneer ze slim. Een bijzondere invalshoek, want hoewel we als zaakvoerders weten dat ons team ontzettend belangrijk is voor onze onderneming, is onze benadering naar klanten toe toch heel anders. Voor onze klanten is geen inspanning te veel. We steken ettelijke tandjes bij om hen aan te trekken en vervolgens te behouden. Moeten we dat ook niet doen voor onze medewerkers? Van hen klanten, en dus koningen, maken?
    » Lees meer
  • Op naar een lente met drive!
    maandag 17 maart 2014
    Een pittige tijd achter de rug! Dat is wel het minst dat ik kan zeggen. Sinds ik eind vorig jaar te horen kreeg dat ik genomineerd was voor de Womed Award, werden mijn dagen nóg drukker dan anders, met veel lezingen, paneldebatten en interviews. In januari kwam het autosalon erbij, elk jaar opnieuw de drukste periode voor iedereen die in de automotive werkt. In februari openden we dan nog de Pop-Up My Way Store in Hasselt. En vorige week bereikte de aandacht rond de Womed Award zijn piek.
    » Lees meer
  • Morgen is het zover!
    dinsdag 11 maart 2014
    Morgen is het zover! De finale van de Womed Award in Brussel. Toegegeven, de voorbije maanden zat die award vaak in mijn gedachten. Niet omdat ik zo hard hoopte dat ik hem in de wacht zou slepen. Ook niet omdat mijn planning nog drukker was dan gewoonlijk. Wél omdat ik plots overal mogelijkheden zag om vrouwelijk ondernemerschap te stimuleren.
    » Lees meer
  • Smartphones op het werk laten?
    vrijdag 28 februari 2014
    Een concurrerend automerk pleit voor het recht op onbereikbaarheid van medewerkers om burn-outs te voorkomen. Filosoof en academicus Johan Braekman neemt een jaar verlof zonder wedde om zijn échte werk te kunnen doen: reflecteren. Evenwicht tussen werk en privé … het thema is niet meer weg te denken uit de actualiteit.
    » Lees meer
  • ‘Moeder en carrière, een topcombinatie’, dat was het thema van de rondetafel bij UNIZO Vrouwelijke ondernemers gisteren. Sara Reymen kwam haar boek voorstellen in het gezelschap van drie van de dertien dames die ze interviewde: Hilde Houben-Bertrand (eregouverneur van Limburg), Veerle Dobbelaere (actrice en onderneemster) en Hilde Rutten (CEO van Berghoff Belgium).
    » Lees meer
  • Het echte doel is bereikt
    zaterdag 15 februari 2014
    Mijn WOMED-campagne is bijna achter de rug. Eerlijk? Het was een boeiende en leerrijke periode. Ik vond het fijn om zoveel toffe reacties te krijgen op mijn nominatie. Aan de andere kant: het vragen naar stemmen viel me zwaar. Het ligt niet in mijn persoonlijkheid om dat te doen. Maar … het inspireren en motiveren is gelukt, dus – ongeacht het aantal stemmen dat ik zal halen – is mijn echte doel bereikt!
    » Lees meer
  • Wat een tempo!
    donderdag 13 februari 2014
    Amai! Wat een tempo … Soms is het leven van een zelfstandige onderneemster best wel hectisch. Overlegmomenten, vergaderingen, kwaliteitsopvolging, aansturing van het managementteam, cijfers analyseren, sollicitaties afnemen … Dat mijn dagen goed gevuld zijn, is het minste dat ik kan zeggen.
    » Lees meer
  • Prachtige avond gisteren! Het was een ware rush voor ons team om onze showroom op tijd te transformeren, maar om 19 u. kon Groep Delorge-Peerlings 160 ondernemers ontvangen om 90 jaar UNIZO Hasselt te vieren.
    » Lees meer
  • Het doet me ontzettend veel plezier om in de pers te ontdekken dat er een mooie dynamiek is ontstaan rond jonge en vrouwelijke ondernemers. Want dat is toch wel de noodzakelijke stap voor meer evenwicht in onze bedrijven: ervaren rotten én jonge geesten en een complementaire samenwerking tussen mannen en vrouwen.
    » Lees meer
  • Drukke dagen
    donderdag 30 januari 2014
    Wat een drukke dagen! Sinds maandag mijn nominatie voor de WOMED Award werd bekendgemaakt, is mijn programma nóg drukker dan anders. Maar ik geef toe: ik geniet van elk moment!
    » Lees meer
  • Werk aan de winkel
    donderdag 23 januari 2014
    “Minder verlies met vrouw aan de top”. Zo stond het gisteren in grote krantenkoppen in onder meer De Morgen. Bij elke discussie over quota laaien de opinies over excuustruzen en het nut van vrouwen in het management weer op. Analyses van het Instituut voor Arbeidsonderzoek in Bonn wijzen nu uit dat vrouwelijke CEO’s spaarzamer te werk gaan en op een stabielere manier hun bedrijf leiden.
    » Lees meer